Blog Sayfasına Git

Doğru İpuçlarıyla Metabolizma Hızlandırma Rehberi

Doğru ipuçlarıyla metabolizma hızlandırma rehberi

21.yüzyılın kaçınılmaz gerçeklerinden biri de dünya olarak şişmanlamamız ve metabolizmamızın giderek yavaşlaması… Çünkü daha az hareket ediyor, daha çok yiyoruz. Sağlıklı ve doğal olandan uzaklaşıyor, paketlenmiş ve işlenmiş gıdalara yakınlaşıyoruz. Stresle baş etmeye çalışıyor günün yorgunluğundan su içmeyi bile unutuyoruz.

Sonuç olarak vücudumuzun en önemli fonksiyonlarından biri olan metabolik hızı düşürüyor ve hızlı kilo alıyoruz. Bu senaryoyu tersine çevirmek ve metabolizmamızı harekete geçirmekse mümkün.

Çünkü sağlıklı bir yaşamdan bahsedebilmemiz için vücuda doğru bir metabolizma düzeniniz kazandırmak şart. Bunun içinde gün içerisinde yediklerimizden içtiklerimize, fiziksel aktivite seviyesinden stres oranına kadar birçok faktör belirleyici oluyor. İşte, metabolizma hızlandırmak için 10 altın kural!

Öğün atlamayın, düzenli beslenin

Metabolizmayı hızlandırmanın yolları arasında en çok öne çıkan doğru öğün sayısının oluşturulduğu bir beslenme rutini geliyor. Birçok kişi, rutin olan 3 öğün sayısını azaltıp zayıflayabileceğini ve metabolizmasını hızlandırabileceğini düşünüyor. Ancak öğün atlandığında veya sayısı azaltıldığında kişiler daha az yemek yemediği aksine her öğünde porsiyonları büyüttükleri için bu teori, geçerliliğini yitiriyor.

Bu noktada açlığı bir düşman gibi görmektense metabolizmayı hızlandıran doğru bir beslenme için bir uyarı olarak görmek daha mantıklı. Çünkü sağlıklı açlık, vücudun artık enerjiye ihtiyacı olduğunun bir işaretidir. Vücut, bir sonraki öğünün ne zaman olacağını bilmediği için kişinin bu aralıkları dengeli bir skalada tutması gerekiyor.

Öğünler arasında normal ve sağlıklı bir mola 3-4 saattir. Dolayısıyla o zamana kadar tekrar bir şeyler yemeniz şart. Aynı zamanda ana öğünler kadar ara öğün konusunu da önemsemeli, besin değeri yüksek gıdalarla ara öğünlerinizi zenginleştirmelisiniz. Bu durum hem kilo vermeye yardımcı olur hem de metabolizmayı hızlandırır.

Öğünlerinizi önceden planlayın

Vücut, açlık alarmını vermeden doğru periyotlarda beslenmek vücudun metabolizmasını hızlandırmak için oldukça kritik. Tabii, bu süreçte ne yediğimiz çok önemli ancak unutulmamalı ki öğün için yemek seçimi yaparken aç olmamak gerekiyor. Çünkü aç olduğunuzda karbonhidrattan zengin ve yağlı yemeklere olan iştahınız daha çok artıyor.

Bu nedenle öğünlerinizi önceden planlamalı, listeyi tok karnınayken hazırlamalı ve meyve ve sebze yönünden zengin olan öğünler kurgulamalısınız. Ayrıca kahvaltının günlük rutinde çok önemli bir rol oynadığını unutmamalı ve güne daha enerjik ve zinde başlamak için besin gruplarının dengeli olduğu bir kahvaltı yapmalısınız. Düzenli olarak yapılan kahvaltının doğru bir metabolik mekanizma için çok önemli olduğunu da aklınızda tutmalısınız.

Metabolizmayı hızlandırmak için daha çok için!

Yeterli su tüketimi konusunun ne kadar önemli olduğunu biliyor ancak konu aksiyon almaya geldiğinde adım atmakta zayıf kalıyoruz. Oysa düşük seviyede su içmek vücut fonksiyonlarımızı etkiliyor ve metabolizma hızı üzerinde ambargo uygulayarak metabolizmamızı adeta felç ediyor.

Tüm bunların yanı sıra böbreklerimizin detoksifiye etmesi gereken sıvı eksikliği vardır. Vücudumuza alınan besinler ancak su yardımıyla hücrelerimize girebilir. Sağlıklı bir metabolizma ve bazal metabolizma hızında ivme yakalamak için her gün düzenli olarak en az 8 bardak su içmelisiniz.

Bitki çaylarından destek alabilirsiniz

Suyun yanı sıra sıvı alımını desteklemek için bitki çayları tüketerek metabolizma hızlandırma sürecinde vücudunuza yardımcı olabilirsiniz. Bu noktada kalori yakmak, kilo vermek ve metabolizmayı hızlandırmak için günde en az 1 fincanyeşil çay ve mate çayı gibi diğer sıvı alternatiflerini de değerlendirebilirsiniz.

Yapılan araştırmalara göre yeliş çay, metabolizmayı yaklaşık yüzde 4 oranında hızlandırarak daha fazla kalori yakmanız için vücudu teşvik ediyor. Aynı şekilde Güney Afrika’da oldukça sık tüketilen ve içeriğindeki matein etkin madde ile yağlarla savaşan mate çayı da metabolizmayı harekete geçiren diğer bir bitki çayı olarak dikkat çekiyor.

İçten bir gülümseme, metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz

Güldüğünüzde vücudunuz mutluluk hormonları salgılar. Çünkü kardiyovasküler sistem, diyafram, ses telleri, yüz ve karın kasları ve diğer sistemlerin yanı sıra atacağınız kahkahalar, kan basıncında ve kandaki oksijen seviyesinde bir artış yaratır. Bu durum vücutta bir tür iç masaj sağlıyor ve rahatlamanızı yardımcı olur.

Aynı zamanda stres hormonları olan adrenalin ve kortizol de bu süreçte azalır. Üstelik güldükçe sindirim ve enerji metabolizması da uyarılır. Bir anlamda kahkaha atmak dolaylı da olsa sindirimi kolaylaştırır ve metabolizmanızı harekete geçirerek kilo vermeye katkı sağlar.

Ayakta geçirdiğiniz süreyi artırın

Okuduğunuzda ilginç gelebilir ancak ayakta geçirilen sürenina artması metabolizma hızı üzerinde olumlu etkiler sağlıyor. Yapılan araştırmalar gün içinde çok oturan ya da oturmak zorunda kalan kişilerin metabolik hareketlerinin yavaşlama eğilimi gösterdiğini ortaya koyuyor.

Ayakta geçirilen süre arttıkça ise kalp hızı arttığından metabolizma da hızlanıyor. Dolayısıyla olabildiğince ayakta vakit geçirmeye özen gösterebilir, masa başında çalışıyorsanız mutlaka gün içinde ayağa kalkıp kısa molalar vermelisiniz. Bu sayede metabolizma hızınıza ivme kazandırabilir ve daha sağlıklı işleyen bir vücuda sahip olabilirsiniz.

İyi uyku, iyi metabolizma

Yaşam kalitesiyle doğrudan bağlantılı olan metabolizma, kişinin uyku kalitesinden de doğrudan etkileniyor. Sağlıklı bir uyku deneyimi yaşayamayan insanların metabolizma hızı düşerken düzenli, sağlıklı ve yeterli bir uyku kalitesine sahip kişilerin metabolik faaliyetlileri daha aktif işliyor. Bu noktada eğer uyku düzeninizi iyileştirmezseniz doğru bir hıza ulaşmış metabolizmadan bahsedemeyiz. Dolayısıyla günde en az 8 saat, çok geç olmadan ve erken uyarak bit uyku düzeni yaratmalısınız.

Sirkeyle dost olmak için iyi bir bahaneniz var!

Beslenmenin önemli bir halkasını oluşturan sirke, metabolizma hızlandırma söz konusu olduğunda da çok etkili sonuçlar sağlıyor. Hem kilo vermek hem de metabolizma hızlandırmak isteyenlerin dostu olan sirkeyi gerek yemeklerde gerek de salatalarda sos olarak kullanabilirsiniz. Özellikle de evde kendinizin yaptığı elma sirkesini kullanmak daha faydalı olacaktır. Eğer elma sirkesini kendiniz yaparsanız suyun içine ekleyerek de tüketebilir ve metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz.

Acı sever misiniz?

Hayattaki bazı acılar, mutluluk getirebilir. Tıpkı acı biber gibi… Çünkü acı olarak sınıflandırılan besinler metabolizmayı hızlandırıcı bir etkiye sahiptir. Bunun için mide rahatsızlığınız yoksa soğan, sarımsak, biberiye, pul biber gibi baharat ve besinleri daha fazla tüketebilirsiniz.

Vitaminler olmadan asla!

Bugünü ve yarını daha kaliteli ve sağlıklı geçirebilmenin yolu vitamin ve minerallerden geçiyor. Her ne kadar sorunsuz bir metabolizma için karbonhidratlar ve yağlar gibi saf enerji kaynakları, amino asitler gibi yapı taşları çok önemli olsa da çeşitli fonksiyonel maddelere de ihtiyacı vardır.

Bu noktada kuşkusuz ki, vitaminler, mineraller ve eser elementler başta geliyor. Özellikle de demir, manganez, B2 vitamini, B1 vitamini, B12 vitamini, B6 vitamini ve C vitamini metabolizma hızlandırmaya yardımcı olankahramanlardır. Bu sistemin sadece bir bileşeninin eksik olması bile metabolizmayı yavaşlatır hatta durma noktasına getirebilir.

Peki, durumda ne yapılmalı? İlk olarak metabolizmayı hızlandırıcı etkisiyle vitamin ve minerallerin gücünden her şekilde yararlanmalısınız. Bunun için yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı sebzeler, turunçgiller ve çeşitli bakliyatların bulunduğu bir beslenme düzenine geçmelisiniz. Beslenmenizi desteklemek ve vücudun metabolizmasını hızlandırmak için doğru içeriklere sahip besin takviyelerinden yararlanabilirsiniz.