Blog Sayfasına Git

Metabolizmayı Hızlandırma Rehberi

21.yüzyılın kaçınılmaz gerçeklerinden biri de dünya olarak şişmanlamamız ve metabolizmamızın giderek yavaşlaması… Çünkü daha az hareket ediyor, daha çok yiyoruz. Sağlıklı ve doğal olandan uzaklaşıyor, paketlenmiş ve işlenmiş gıdalara yakınlaşıyoruz. Stresle baş etmeye çalışıyor günün yorgunluğundan su içmeyi bile unutuyoruz. Sonuç olarak vücudumuzun en önemli fonksiyonlarından biri olan metabolik hızı düşürüyor ve hızlı kilo alıyoruz. Bu senaryoyu tersine çevirmek ve metabolizmamızı harekete geçirmekse mümkün. İşte, metabolizmayı hızlandırıcı 5 altın kural!

Öğün atlamayın, düzenli beslenin

Birçok kişi, rutin olan 3 öğün sayısını azaltıp zayıflayabileceğini ve metabolizmasını hızlandırabileceğini düşünüyor. Ancak öğün atlandığında veya sayısı azaltıldığında kişiler daha az yemek yemediği aksine her öğünde porsiyonları büyüttükleri için bu teori, geçerliliğini yitiriyor. Bu noktada açlığı bir düşman gibi görmektense metabolizmayı hızlandıran doğru bir beslenme için bir uyarı olarak görmek daha mantıklı. Çünkü sağlıklı açlık, vücudun artık enerjiye ihtiyacı olduğunun bir işaretidir. Vücut, bir sonraki öğünün ne zaman olacağını bilmediği için kişinin bu aralıkları dengeli bir skalada tutması gerekiyor. Öğünler arasında normal ve sağlıklı bir mola 3-4 saattir. Dolayısıyla o zamana kadar tekrar bir şeyler yemeniz şart. Aynı zamanda ana öğünler kadar ara öğün konusunu da önemsemeli, besin değeri yüksek gıdalarla ara öğünlerinizi zenginleştirmelisiniz.

Öğünlerinizi önceden planlayın

Vücut, açlık alarmını vermeden doğru periyotlarda beslenmek vücudun metabolizmasını hızlandırmak için oldukça kritik. Tabii, bu süreçte ne yediğimiz çok önemli ancak unutulmamalı ki öğün için yemek seçimi yaparken aç olmamak gerekiyor. Çünkü aç olduğunuzda karbonhidrattan zengin ve yağlı yemeklere olan iştahınız daha çok artıyor. Bu nedenle öğünlerinizi önceden planlamalı, listeyi tok karnınayken hazırlamalı ve meyve ve sebze yönünden zengin olan öğünler kurgulamalısınız. Ayrıca kahvaltının günlük rutinde çok önemli bir rol oynadığını unutmamalı ve güne daha enerjik ve zinde başlamak için besin gruplarının dengeli olduğu bir kahvaltı yapmalısınız.

Metabolizmayı hızlandırmak için daha çok için!

Yeterince su içmenin herkes için ne kadar önemli olduğunu biliyor ancak konu aksiyon almaya geldiğinde adım atmakta zayıf kalıyoruz. Oysa çok az su içersek vücut fonksiyonlarımızı etkiliyor ve metabolizmamızı adeta felç ediyor. Tüm bunların yanı sıra böbreklerimizin detoksifiye etmesi gereken sıvı eksikliği vardır. Vücudumuza alınan besinler ancak su yardımıyla hücrelerimize girebilir. Sağlıklı bir metabolizma için her gün en az 2 litre su içmelisiniz.

Suyun yanı sıra sıvı alımını desteklemek için bitki çaylarından da yararlanabilirsiniz. Bu noktada kalori yakmaya, kilo vermeye ve metabolizmayı hızlandırmaya yardımcı olan yeşil çay ve mate çayı gibi diğer sıvı alternatiflerini de değerlendirebilirsiniz. Yapılan araştırmalara göre yeliş çay, metabolizmayı yaklaşık yüzde 4 oranında hızlandırarak kalori yakmaya katkı sağlıyor. Aynı şekilde Güney Afrika’da oldukça sık tüketilen ve içeriğindeki matein etkin madde ile yağlarla savaşan mate çayı da metabolizmayı harekete geçiren diğer bir bitki çayı olarak dikkat çekiyor.

İçten bir gülümseme, metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz

Güldüğünüzde vücudunuz mutluluk hormonları salgılar. Çünkü kardiyovasküler sistem, diyafram, ses telleri, yüz ve karın kasları ve diğer sistemlerin yanı sıra atacağınız kahkahalar, kan basıncında ve kandaki oksijen seviyesinde bir artış yaratır. Bu durum vücutta bir tür iç masaj sağlıyor ve rahatlamanızı yardımcı olur. Aynı zamanda stres hormonları olan adrenalin ve kortizol de bu süreçte azalır. Üstelik güldükçe sindirim ve enerji metabolizması da uyarılır. Bir anlamda kahkaha atmak dolaylı da olsa sindirimi kolaylaştırır ve metabolizmanızı harekete geçirerek kilo vermeyekatkı sağlar.

Vitaminler olmadan asla!

Bugünü ve yarını daha kaliteli ve sağlıklı geçirebilmenin yolu vitamin ve minerallerden geçiyor. Her ne kadar sorunsuz bir metabolizma için karbonhidratlar ve yağlar gibi saf enerji kaynakları, amino asitler gibi yapı taşları çok önemli olsa da çeşitli fonksiyonel maddelere de ihtiyacı vardır. Bu noktada kuşkusuz ki, vitaminler, mineraller ve eser elementler başta geliyor. Özellikle de demir, manganez, B2 vitamini, B1 vitamini, B12 vitamini, B6 vitamini ve C vitamini metabolizma hızlandırmaya yardımcı olan kahramanlardır. Bu sistemin sadece bir bileşeninin eksik olması bile metabolizmayı yavaşlatır hatta durma noktasına getirebilir.

Peki, durumda ne yapılmalı? İlk olarak metabolizmayı hızlandırıcı etkisiyle vitamin ve minerallerin gücünden her şekilde yararlanmalısınız. Bunun için yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı sebzeler, turunçgiller ve çeşitli bakliyatların bulunduğu bir beslenme düzenine geçmelisiniz. Beslenmenizi desteklemek ve vücudun metabolizmasını hızlandırmak için doğru içeriklere sahip besin takviyelerinden yararlanabilirsiniz.